onsdag 29. september 2010

Mediebruk på praksisplassen

I min praksis uke på Ørsta ungdomsskole observerte jeg gym, samfunnsfag og norsk, totalt 15 timer spredd over en arbeidsuke. I gymtimene ble ofte spinning rommene brukt, særlig utover høsten og vinteren hvor elevene kunne ta med egen musikk og sykle det.

Det var på årsplanen både i samfunnsfag og norsk-undervisningen at skulle benytte IKT i disse fagene men for øyeblikket var datarommet på skolen ute av drift og det var ikke nok enkelt maskiner rundt på skole for at skulle strekke til for ordentlig undervisning.

Undervisningen var preget av tradisjonell tavle undervisning, men når elevene skulle på jobbe konsentrert alene i timene, fikk de lov til å benytte Ipod/mp3-spiller. Læreren benyttet i samfunnsfagstimer avisartikler for å knytte undervisningen til mer dagsaktuelle temaer og problemstillinger. I tillegg oppfordret læreren elevene til å ha et kritisk syn til mediene, særlig artikler på internett. Dette har vært på læringsplanen for siden M87 å bevisstgjøre elevenes kildekritikk.

Ifølge Ola Erstad har pedagogikken opp gjennom tiden hatt et skiftende blikk på mediene, men det har alltid vært en felles bekymring for konsekvensene mediene har på sosialisering og oppvekst. Erstad mener og at tradisjonelle medier som avis og film har vært knyttet til lære om medier i skolen. De siste årene har dataspill, internett og digital film blitt satt på dagsorden.

Slik jeg ser det etter min korte praksistid, henger nok grunnskolen fortsatt igjen når det kommer til mediebruk i undervisningen. De tradisjonelle mediene som avis, bøker etc er de dominerende. Årsakene kan være økonomiske eller at lærerene ikke føler seg kompetente å bruke nye medier i undervisningen muligens. Jeg skulle iallfall kunne tro at internett ville være en god ressurs å benytte til fag som samfunnsfag og norsk.

Erstad,  Ola, Digital kompetanse i skolen, 2. utg, 2010

2 kommentarer:

  1. Ett fint innlegg hvor du tar for deg ett viktig tema for skolene med manglende ikt muligheter. Men at bruken av mp3-spillere er godkjent i ungdomskolen er ganske underlig, siden skolene helst ikke vil ha forstyrrelser.

    Det er som sagt vanskelig med ikt i ungdomskolen men dette er ikke noe læreren kan styre siden det er mangel på penger som er problemet.

    SvarSlett
  2. Jeg ser du har hatt mange av de samme observasjonene som det jeg hadde. Mangelen på IKT-bruk i grunnskolen er fortsatt der. Jeg synes det er like lite IKT-bruk nå, som det var når jeg selv gikk på ungdomsskolen.
    MP3-spillere var også lov der jeg var i observasjonspraksis og ble brukt når elevene jobbet med selvstendig arbeid.

    Vi får håpe at ungdomsskolen snart får mer penger til datamaskiner og annen IKT.

    SvarSlett